Aardappelen sorteren met de nieuwste techniek

Defecte transportbanden kunnen het productieproces ernstig verstoren. Daarom wil de Duitse aardappel- en uienverwerker Wild van alle 800 transportbanden in zijn sorteerinstallatie continu weten wat de motorstatus is.

Tolsma Grisnich uit Emmeloord realiseerde het hiervoor benodigde controlesysteem als onderdeel van een nieuwe besturing voor de aardappelsorteeren verpakkingsinstallatie van Wild in Eppingen. De oude besturing dateerde uit 1989, een aantal kritische componenten was niet meer verkrijgbaar. Wild vroeg Tolsma een nieuwe besturing te ontwerpen op basis van Siemens technologie. ‘Wij werken al jaren voor deze klant, die stapsgewijs de hele fabriek ombouwt naar Siemens’, vertelt Johan Copinga van Tolsma. ‘Men wil voor alles hetzelfde platform hebben, omdat dit eenvoudiger is qua spare parts en ondersteuning.’

Vroegtijdige waarschuwing
De sorteer- en verpakkingsinstallatie van Wild beslaat een hal met twee verdiepingen. De aardappelen komen op de begane grond binnen. Ze worden met transportbanden naar boven gebracht, gewassen en opgeslagen in bunkers. Van daaruit worden ze naar de weeg- en sorteertafels gebracht en verpakt in zakjes tot 25 kilo. ‘Deze installatie telt zo’n 800 sorteerbanden’, aldus Copinga. ‘Vroeger wist de klant niet wat de motorstatus van de banden was. Wij hebben nu iedere motorstarter voorzien van een stroommeting, waardoor men vroegtijdig gewaarschuwd wordt als een motor scheef of klem dreigt te lopen. Steeds meer klanten vragen hierom. Ze willen liever drie weken te vroeg weten dat een motor defect dreigt te raken, dan dat hij onverwacht vastloopt en de productie stil komt te liggen.’

IIO-Link Tolsmannovatieve technologie
De door Tolsma ontworpen besturing bestaat uit vijf schakelkasten en omvat veel nieuwe producten van Siemens. Copinga: ‘De klant wil graag een oplossing die nog jaren meegaat. Vandaar onze keuze voor nieuwe technologie.’ Tolsma paste onder meer de nieuwe PLC S7-1500 toe, inclusief de laatste versie van het programmeerpakket TIA Portal. Voor de transportbanden zijn SIRIUS motorstarters gebruikt. Deze zijn verbonden via de IO-Link master in de ET 200SP. Copinga: ‘Dit distributed IOsysteem is eenvoudig samen te stellen en neemt in de schakelkast weinig ruimte in beslag. De hoge snelheid waarmee data worden overgedragen zorgt voor een performanceverbetering in vergelijking met conventionele systemen. De motorstromen van alle motoren worden via IO-link stroombewakingsrelais zichtbaar gemaakt in de PLC.’

Draaiwachters
Op cruciale transportbanden staat een “draaiwachter”, een sensor om in de gaten te houden of de band ook daadwerkelijk draait. De banden kunnen in handbedrijf worden gezet om ze te reinigen en storingen te verhelpen. Vroeger moest men hiervoor in de schakelkast zijn, maar in het nieuwe systeem wordt het handbedrijf eenvoudig en snel ingesteld via het visualisatiepakket.

Weekendwerk
De nieuwe besturing is stapsgewijs geïmplementeerd gedurende vijf weekenden. Per weekend werd een nieuwe schakelkast aangesloten. ‘Op maandagochtend moest alles weer draaien zodat de klant zijn leverafspraken kon nakomen’, aldus Copinga. ‘Mede dankzij de goede voorbereiding is de implementatie naar tevredenheid verlopen.’
Siemens Sieformatie – maart 2014-04-14